meer info
Home > Einde leven

einde leven

Bekijk elk einde als een nieuw begin

 

Ziezo. Het einde van de modeketen. Of het begin?

Deze vijf basisstrategieën helpen een kledingstuk aan een nieuwe start:

  1. Biodegradeer organisch textiel
  2. Creëer nieuw leven door herontwerp en upcycling
  3. Recycleer textiel
  4. Organiseer een ophalings- of terugnamesystemen
  5. Verleng de levensduur door hergebruik

 

1. Biodegradeer organisch textiel

In een ideale, circulaire wereld ontstaat 'iets' uit natuurlijke grondstoffen om na verloop van tijd te vergaan om zo weer grondstof te worden voor iets nieuws. Bioafbreekbare textielstoffen zoals katoen, linnen, wol, bamboe,... doen er ten hoogste een jaar over om te vergaan. Sommige stoffen hebben maar een week nodig. Synthetische stoffen vergaan ook... als je 20 tot 200 jaar geduld hebt.

Kies als ontwerper of consument dus bewust voor kledingstukken uit natuurlijke grondstoffen. Hoe moeilijk dat ook is, probeer 'blends' en coatings te vermijden en weet dat knopen, ritsen, labels,... het afbreekproces negatief beïnvloeden.

 

2. Creëer nieuw leven door herontwerp en upcycling

Wat altijd al populair was, gebeurt nu professioneler dan ooit: afgedankte stukken stof (post-consumer spills) of ontwerp- en productieafval (pre-consumer spills) hergebruiken, herontwerpen of upcyclen. We gingen hier ook al op in bij de schakel 'grondstoffen'.

 

3. Recycleer textiel

Hoewel afval vermijden de beste strategie is, is recycleren een goede tweede. Door garens en stof opnieuw te gebruiken, daalt de nood aan 'virgin' materiaal en het verbruik van water, energie en chemicaliën zoals kleurstoffen.

Ontwerp dus voor hergeboorte, zoals we al adviseerden in de schakel 'ontwerp'. Hoe er gerecycleerd wordt, kwam al aan bod in de schakel 'grondstoffen'.

 

4. Organiseer een ophalings- of terugnamesystemen

Wie kledingstukken kwijt wil op een verantwoorde manier, heeft steeds meer keuzemogelijkheden: kledingcontainers, Kringwinkels, huis-aan-huisophalingen, inzamelpunten bij grote ketens zoals H&M, The North Fase of Brantano en nieuwkomer Packmee uit Nederland.

Toch belandt er in België jaarlijks nog zo'n 8 kilo per inwoner bij het afval.

 

5. Verleng de levensduur door hergebruik

Wanneer een kledingstuk uiteindelijk 'einde leven' is, daarover heeft vooral de consument het laatste woord. We gingen daar al dieper op in bij de schakel 'gebruik'.

Daarnaast zien we bij bepaalde retailers ook op dit vlak initiatieven opduiken. Flippa K bijvoorbeeld nodigt zijn klanten uit 'oude' Flippa K-kledingstukken binnen te brengen om ze vervolgens in eigen tweedehandswinkel te verkopen.

 

Lees meer over de schakel 'einde leven' op Close the Loop.

 

Abonneren op RSS - einde leven