meer info
Home > Reta nu al in de stad > Pop up shop harvest club

pop-up shop Harvest Club

Samenwerken voor duurzame mode
 

Op 2 mei houdt de MUD Jeans Recycle Tour halt in Antwerpen – om 16 uur, aan pop-up shop Harvest Club, om precies te zijn. Geen lukraak gekozen locatie. Harvest Club is immers niet alleen verkoper van MUD Jeans. Het staat voor de volle 100% achter het close the loop-verhaal dat MUD brengt.

“In onze pop-up bieden we alleen maar merken aan die passen bij ons ethical fashion concept. Ze moeten aan een van onze vooropgestelde criteria voldoen: ze zijn bijvoorbeeld handgemaakt, of milieuvriendelijk geproduceerd. Of het gaat om een kleine oplage, of om gerecycleerde items”, legt uitbaatster Ilke Christiaens uit.

MUD Jeans hoort perfect in dat rijtje thuis: het merk recycleert bijvoorbeeld zijn broeken en klanten kunnen hun jeans ook leasen. MUD Jeans verzamelde onlangs een reeks gebruikte jeansbroeken en brengt die nu, via zijn Recycle tour, van Amsterdam naar Valencia, waar ze worden verwerkt in nieuwe kledingstukken.

Op 2 mei passeren ze onze pop-up. Iedereen is welkom om ook dan nog zijn gebruikte MUD Jeans binnen te brengen. In ruil daarvoor krijg je een kortingsbon voor een nieuwe.”

Weg van geitenwollensokkenbeeld

“Er zijn nog geen concrete plannen, maar het kan goed zijn dat de gerecycleerde collectie MUD Jeans – het gevolg van de Recycle Tour – bij ons in de rekken zal belanden. We bieden sowieso al heel wat gerecycleerde items aan: ik denk aan de jassen van Wintervacht, gemaakt van oude dekens en aan de haarbanden van Very Monkey uit gerecycleerde stof”, somt Ilke op.

“Mede-uitbaatster Stefanie Vereecken en ik zoeken altijd naar producten die met veel aandacht en liefde gemaakt worden. Die willen we ook bij het grotere publiek bekend én geliefd maken. Daarom willen we duurzame mode ook loskoppelen van het heersende geitenwollensokkenbeeld. We beseffen dat er nog een lange weg te gaan is en dat we consumenten de tijd moeten gunnen. Maar we geloven dat het kan.”

Out of the box

“We moeten natuurlijk eerlijk zijn: het is geen evident parcours. Niet voor ons als winkeluitbater, maar ook niet voor de duurzame labels in kwestie. Het is altijd balanceren op een dunne lijn – tussen commercieel en ethisch verantwoord.

Soms moet je dus echt wel out of the box denken. Bijvoorbeeld tijdens de solden: toen besloten we het anders aan te pakken en samen te werken met fashion library Les ReBelles d'Anvers. Wie bij ons een item kocht, kreeg een bon om daar een gratis kledingstuk te gaan ontlenen.”

Geen concurrentie

“Onze samenwerking met LesReBelles d’Anvers en MUD Jeans toont aan dat we ons helemaal niet hoeven op te stellen als concurrenten”, onderstreept Ilke. “Als je op dezelfde lijn zit en elkaar kunt versterken, waarom zou je dan niet samenwerken? Door de handen in elkaar te slaan en elk een deel voor onze rekening te nemen, slagen we er veel beter in om het close the loop-verhaal waar te maken.”

 

datum interview: april 2016
de website van Harvest Club

logo Harvest Club
Deel deze pagina

Reactie toevoegen