meer info
Home > Verkoop

verkoop

Verwerp het take-make-waste model

Hoe jammer ook, het take-make-waste model is het dominante businessmodel in onze maatschappij.

Circulaire mode doorbreekt, net zoals andere circulaire businessmodellen, deze lineariteit. Deze vijf strategieën kunnen daarbij helpen:

  1. Hou je textiel in de keten
  2. Eigenaarschap anders bekeken
  3. Ga voor een meer servicegericht businessmodel
  4. Een tweede leven op de online marktplaats
  5. Denk na over de impact van je marketing

 

1. Hou je textiel in de keten

H&M, Marks & Spencer, Patagonia, Puma, The North Face,... steeds meer grote 'namen' nemen je oude kleren terug om zo grondstoffen te verzamelen voor nieuwe collecties. Dit 'take-back model' duikt meer op bij zogenaamde verticale spelers die zowel producent als retailer zijn.

 

2. Eigenaarschap anders bekeken

Bezitten is out. Delen, lenen of gebruiken is in. Een auto deel je, net als een boormachine of een grasmaaier. Maakt dit principe ook een kans in de modesector?

Er steken alvast heel wat initiatieven in die richting de kop op:

  • swishing: kleren inleveren in ruil voor bonnetjes waarmee je dan weer andere ingeleverde kledingstukken kunt 'aankopen'
  • swapping: gewoon kleren ruilen
  • kledingbibliotheken: uitlenen of huren met een abonnement kan al in Amsterdam, Parijs, Malmö en Berlijn. Les ReBelles d'Anvers, voortgesproten uit Fashion Flows, opent op 22 april de deuren als eerste Belgische kledingbibliotheek
  • kleding leasen met pionier MUD Jeans (2013)

 

3. Ga voor een meer servicegericht businessmodel

Onze tijdsgeest neigt naar meer inspraak in en dus ook naar meer nadenken over. De vraag is of meer betrokkenheid bij (de productie van) een product, stel een broek, leidt tot een langer gebruik. Beleving en service koppelen aan het aankoopmoment is dus geen slechte denkpiste.

  • De ontwerpen van Martijn van Strien kun je online kopen; de stof laat je thuis bezorgen. Zo zet je zelf je jurk in elkaar. Emotionele band gegarandeerd.
  • Café Costume zet in op maatwerk en daardoor op beleving. Charlie is de tegenhanger voor de dames.
  • Nudie Jeans maakt van zijn hersteldiensst een strategisch speerpunt.

 

4. Een tweede leven op de online marktplaats

Lenen en delen is van alle tijden. Maar nu doen we het ook met onbekenden dankzij internet. Diverse websites en apps brengen vraag en aanbod - al of niet tegen betaling - samen. Meer doorverkopen en meer delen betekent minder nieuwe spullen. Ook daar ligt de winst.

 

5. Denk na over de impact van je marketing

De aankoop van een kledingstuk komt met tal van extraatjes waar je vaak niet bij stilstaat. Ze hebben nochtans een stevige (mileu-)impact. Dus loont het als mode-ondernemer de moeite ook daar aandacht aan te besteden.

  • Wereldwijd belanden zowat acht miljard kleerhangers bij het afval. Waarvan zijn ze gemaakt? Zou je ze hergebruiken en gaan ze dan lang mee? Inspiratie vind je hier.
  • Waarom geen prijskaartjes van gerecycleerd papier? Bevestig ze dan liefst niet met een plastic koordje aan het kledingstuk.
  • Papieren draagtassen raken steeds beter ingeburgerd. Al gedacht aan herbruikbare?

 

 

Abonneren op RSS - verkoop