meer info
Home > verkoop > reta - Panels > Een nieuwe rol voor retail

Een nieuwe rol voor retail?

Hack the take-make-waste model – ga er maar aan staan

 

Het eerste bericht over dit expertenpanel liep niet bepaald over van optimisme. De moderetailsector telt nog te veel ‘boxmovers’ en is té afwachtend klonk het. En bovenal: een circulaire of duurzame insteek spreekt bijzonder weinig modeconsumenten aan.

‘Hack the take-make-waste model’ – de baseline voor deze schakel in de modeketen - lijkt dus niet voor  morgen.

Uitlenen: het nieuwe normaal?

Maar retail maakt net als andere schakels en sectoren deel uit van een maatschappij waarin delen, leasen, uitlenen, huren,… terrein wint op bezitten.

En ook al zit kleding letterlijk dichter op je huid dan, zeg maar, een doorsnee boormachine en is de nood om te ‘hebben’ zeker in het ‘fast fashion’ segment nog altijd groot, toch zien de experten steeds meer ‘deelinitiatieven’ opduiken. Dat corifeeën als Lidewij Edelkoort in die trend geloven, geeft natuurlijk een duwtje in de rug.

Enkele voorbeelden?

  • Lena – dé kledingbibliotheek van Amsterdam
  • Resecond uit Kopenhagen met een app die Jorg Snoeck de ‘tinder voor kleding delen’ noemt
  • Les ReBelles d’Anvers – een ‘fashion library’ die onhankelijke labels en startende ontwerpers  aanbiedt volgens een uniek uitleensysteem
  • De Kledingbibliotheek in Utrecht

 

Je hoeft het hierbij misschien ook niet meer zozeer te hebben over een nieuw of duurzaam model, meenden de experts. Een retailconcept dat zowel fast, slow als high fashion verkoopt, verhuurt of uitleent zou wel eens een ‘winner’ kunnen zijn omdat de modeconsument het steeds meer als ‘normaal’ zal percipiëren.

Retail at your service

En dan heb je nog die goede, oude ‘service’. Belangrijk wil moderetail overleven, stelden zowel Marie als Jorg. Dat hoorden we graag, want een goede dienstverlening spoort vaak met duurzaamheid.

Zo verwachten klanten in het hogere segment en voor ‘iconische’ merken zondermeer een herstelservice. Misbruik valt niet uit te sluiten en of herstellen (en dus vaak terugsturen) dan wel weggooien de kleinste voetafdruk heeft is nog maar de vraag. Maar dit type dienstverlening wérkt gewoon als bindmiddel. Bovendien gaat kleding onmiskenbaar langer mee.

Deel deze pagina

Reactie toevoegen