meer info
Home > verkoop > reta - Panels > Over onbewuste consumenten en boxmovers

Over onbewuste consumenten en boxmovers

De bewuste modeconsument: een onbekend fenomeen?

 

Marie en Jorg waren het er roerend over eens:

een circulaire of duurzame insteek spreekt slechts een zeer beperkt deel van het kleding kopende publiek aan.

Dat is niet zo vreemd. Als klant zie je of voel je die ‘duurzaamheid’ meestal niet. Maar de kledingstukken zijn wel duurder.

Kiest een retailer zoals Juttu, binnen de AS Adventure-groep de kersverse nieuwe telg die “een unieke mix van eerlijke merken en lokale initiatieven” aanbiedt, toch bewust voor die ‘duurzame weg’ dan vertaalt zich dat in bijvoorbeeld veel meer infoborden om het duurzame verhaal toe te lichten. Daarbij hoort ook een doorgedreven opleiding zodat het winkelpersoneel dat verhaal helder kan brengen en vragen van klanten – de ‘bewuste’ zijn vaak ook de meest kritische – correct kan beantwoorden.

Maar er is hoop

Marie merkt dat haar – jonge – leeftijdsgenoten alsmaar vaker het woord ‘duurzaam’ in de mond nemen.

Jorg bekijkt het wat pragmatischer. Hij is ervan overtuigd dat ouders hun kinderen weer naar een meer evenwichtige consumptiebalans zullen duwen met meer aandacht voor kwaliteit en langer gebruik. En dat deels uit noodzaak omdat de generaties die er nu aankomen minder geld zullen verdienen dan hun ouders of dat althans verwachten. Ze zullen dus langer moeten doen met wat ze kopen.

De retailer: een boxmover die niet meer aan zet is.

Wanneer Jorg het retaillandschap – waarin hij zelden verloren loopt – overschouwt, dan ziet hij nog bijzonder veel, te veel, ‘boxmovers’.

‘Pile them high and sell them cheap’ is nog vaak het motto.

Maar de moderetail kreunt. De concurrentie komt nu uit alle hoeken van de wereld; zeker als het gaat om ‘fast fashion’. Als morgen echter de high end-trafiek – in niet onbelangrijke mate aangedreven door de hordes Chinezen die in Europa luxestukken komen kopen om ze in China meteen op Alibaba te verkopen – wegvalt, dan zijn de problemen niet te overzien.

En ook al zijn er nu veel mogelijkheden om de stap te zetten naar een duurzamer aanbod, toch komt die stap niet. De retailer blijft een volger. “We wachten op de consument”, hoor je vaak.

Het is juist dat de trends in de duurzame richting wijzen weet Jorg. Maar het juiste moment om massaal die trend te volgen is er voor de retailsector blijkbaar nog niet. Dat moment zal er echter noodgedwongen komen. Daarbij moeten we beseffen dat we Europa – letterlijk het ‘oude’ continent – niet mogen vergelijken met bijvoorbeeld China waar de middenklasse op vijf jaar tijd verviervoudigd is en genoeg geld heeft verdiend om te consumeren. We kunnen enkel maar hopen dat dat die consumptie duurzamer zal zijn.

Jorg Snoeck - RetailDetail
Deel deze pagina

Reactie toevoegen