meer info
Home > verkoop > reta - Nu al in de stad > Juttu een winkel voor de bewuste shopper

Juttu: een winkel voor de bewuste shopper

Toen een groepje collega’s binnen A.S.Adventure de kans kreeg om een nieuw fashion concept uit te werken, besloten ze in te spelen op de vraag naar meer transparantie en eerlijkheid die speelde bij de consument. De geboorte van Juttu was een feit.

“Juttu mixt eerlijke merken en lokale initiatieven”, vertelt Vicki Pyliser van Retail Concepts – de holding boven onder andere A.S.Adventure en Juttu. “We richten ons op ruimdenkende, positieve, hippe, kritische en bewuste shoppers. En zo lopen er heel wat rond, bleek tijdens onze opstartfase. We deden toen een rondvraag bij consumenten en producenten: hoe wordt er geshopt? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? … De antwoorden toonden aan dat de shopper meer belang hecht aan wat hij precies koopt: het moet hip, maar ook eerlijk zijn. En de producenten besteden dan weer meer aandacht aan hun materialen en roots. Zaken waarop we met Juttu maar wat graag inspelen.”

Verhalen verspreiden

“We merken dat er heel veel merken met een verhaal zijn. Ze produceren lokaal, geven kansen aan jonge starters, steunen bepaalde initiatieven, kiezen voor manuele in plaats van
machinale technieken, … Maar de consument weet dat vaak niet”, vervolgt Vicki. “En dus willen wij die merken helpen om hun boodschap over te brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door affiches met hun verhaal in onze winkel te hangen. En we verdelen ook elke twee maanden een gratis krantje met daarin achtergrondinformatie over de ontwerpers.”

De Juttu-criteria

“De merken die we bij Juttu verkopen, moeten aan minstens een van onze criteria voldoen – ik denk dan aan ‘eerlijkheid’, ‘lokaal’, ‘duurzaamheid’, ‘handgemaakt’ en ‘sociaal verantwoord’”, somt Vicki op. “En ja, die merken zijn vaak iets duurder. Maar we bieden dan wel kwaliteit die lang meegaat. Daar maken we onze klanten ook bewust van: we willen onze boodschap en meerwaarde echt aan hen duidelijk maken. Daarvoor rekenen we op onze sales advisers. Ons winkelpersoneel kreeg van alle merken die we verkopen een uitgebreide salespresentatie. Zo kunnen ze de herkomst van de materialen meedelen of onderhoudstips geven die het lange leven van de producten garanderen.”

Een mooi compromis

“Het is natuurlijk een dunne lijn die we bewandelen: we moeten niet alleen conceptueel, maar ook commercieel denken. We moeten een bepaalde omzet draaien en dat eerlijke, lokale verhaal botst daar soms mee”, geeft Vicki toe. “Toen ons initiatief nog in de brainstorm-fase zat, passeerde het idee voor een 100% duurzame winkel, maar dat was commercieel niet haalbaar. Dan moet je heel breed gaan en ook over je winkelpand en transportmiddelen nadenken. Maar we vonden dus een mooi compromis. Eén dat duidelijk ook aanslaat: intussen zijn er al twee Juttu-winkels open, één in Antwerpen en één in Brugge. In maart openen we een shop in Roeselare en in het voorjaar van 2017 volgt Gent. Zo verspreiden we de opmerkelijke verhalen achter onze mooie merken steeds verder.”

interview: december 2015
de website van Juttu

interieur Juttu
Juttu
Deel deze pagina

Reactie toevoegen